I år är det 60 år sedan den första Kawasaki industrimotorn lämnade produktionsbandet.

1957 var det året då produktionen av motorerna KF4 och KF3 påbörjades på Kawasaki
Heavy Industries Akashi Works fabrik i Japan.

Sedan dess har Kawasaki Motorer utvecklats till ett globalt företag med ett rykte för att producera högpresterande, högkvalitativa bensinmotorer som driver professionella maskiner
i industriella-, grönyte- och många andra maskiner.

https://www.youtube.com/embed/X0G5MslYKsU

I samband med detta vill vi på SwedMotor erbjuda er extra rabatt. Vid köp av 10 stycken eller fler valfria Kawasaki filter så lämnar vi 10% extra rabatt fram till 2017-06-01.

 

 

 

Vid livstidsförlängningen av Marinens bevakningsbåtar fick SwedMotor det ärofyllda uppdraget att stå för leveranserna av 5st shipset av motorer, växlar och en reservmotor.
För att uppfylla sina stränga krav på prestanda och tillförlitlighet valde FMV 2 st MTU V8 motorer per fartyg med en effekt om 895kW vardera med tillhörande ZF växel och MTU elektronik för manövrering och övervakning.

-    2 x MTU 8V 2000 M84L    895kW @ 2450 rpm
-    2 x ZF 2000
-    Blue Vision New Generation övervakning, reglage och instrumentering.

Första leverans sker 2016 och resterande leveranser pågår till och med första halvåret 2019.

Nya tre-cylindriga Hatz 3H50
motorerna ligger många steg före.

 

20160229 7865 3H50TIC med

 

På BAUMA mässan presenterade Motorenfabrik Hatz sina nya tre-cylindriga motorer som ett välkom¬met tillskott i deras H-serie. De nya motorerna är utvecklade för EU:s krav på avgasregler enligt steg 5.
De erbjuder också nya möjligheter vad gäller det senaste inom generator och hydrauliktekniken

På Bauma 2016 fick besökarna vara med om världspremiären av en ny vattenkyld tre-cylindrig motor i Hatz fabrikens H-serie.
Den tyska motortillverkaren presenterade också en färdig kon¬struktion när det gäller de föreslagna utsläppsstandarderna enligt EU Steg 5. Besökarna fick också en demonstration av anpassningar till applikationer inom generator och hydraulteknik.

Världspremiären för tre-cylindriga Hatz 3H50
Den befintliga, fyrcylindriga Hatz 4H50 motorn kompletteras nu med denna nya tre-cylindriga motorvariant. För att uppnå optimal förbränning, bästa prestanda och reducerade utsläpp har man även utrustat den nya motorn med samma välkända Bosch insprutnings¬teknik som återfinns på den fyrcylindriga varianten av H-serien.
Genom ett noggrant val av turbo och intercooler har motorerna utvecklats för ett maximalt vridmoment på 200 Nm och en max prestanda på 46 kW.
Inbyggnadsvolymen är liten, motorn är kompakt och kräver endast 1/5 m3 motorrum. Med sin cylindervolym på 1,5 liter och ett maxi¬malt varvtal på 2800 rpm sätter dessa motorer en helt ny standard.

Serieproduktion fr.o.m 2018
Hatz 3H50TI uppnår EU standard steg IIIA och EPA Tier4 interim inom effektområdet 19 till 37 kW. För att uppfylla utsläppsstandarder EPA Tier 4 final (19 till 56 kW) och EU steg IIIB (37 till 56 kW) är Hatz3H50TIC utrustade med en kombination av avgasreglering (EGR) och diesel oxidations katalysator (DOC)
Båda dessa motorer kommer att finnas på marknaden 2018.

Det betalar sig att välja H-serien!
Alla motorer i H-serien karaktäriseras av ett genomtänkt koncept, kompakta mått och att man endast använder
premiumkomponen¬ter vid tillverkningen. Det innebär att dessa kraftpaket har långa serviceintervaller vilket är typiskt för alla Hatz produkter.
Trots att motorerna saknar diesel partikelfilter, så gör iHACS (intel¬ligent Hatz Advanced Combustion Strategy) att utsläppskraven följs och prestanda garanteras. Särskild ansträngning har även gjorts för att åstadkomma låga ljud- och vibrationsnivåer.

Klart för EU steg V
Motorenfabrik Hatz är den enda tillverkaren i världen som kan erbjuda en komplett serie av Tier-4-final certifierade motorer upp till 19 kW. Därför passar den kommande europeiska lagsstiftningen Steg 5 perfekt för Hatz leveransprogram inom det här effektområdet.
Redan i början av utvecklingen av H-serien förutspådde Motoren¬fabrik Hatz ett striktare regelverk och utvecklade de nya motorerna med tanke på detta.
På Bauma kunde Hatz därför nu presentera färdiga EU steg 5 lösningar (Hatz 3H50TICD och 4H50TICD) långt innan de nya utsläppsreglerna träder i kraft 2019.

Nytt generator- och hydraulaggregat
Hatz System presenterar två nya produkter som båda effektivt utnyttjar fördelarna i den vattenkylda motorserien.
Den första nyheten, utrustad med Hatz 4H50TI är det nya gene¬ratoraggregatet (1500 varv/min) på 27 kVA vid
50 Hz och 400 V. Tack vare en robust konstruktion lämpar sig ag¬gregatet mycket väl för uthyrningsbranschen.

Den andra nyheten är ett världsunikt hydraulaggregat med en EU steg IIIB motor: Hatz 4H50TIC.
Hydraulaggregat presterar upp till 42 kW i hydraulkraft. Hatzfabri¬ken visar verkligen prov på Hatz Systems modulkonstruktion som kännetecknar den här typen av kraftkällor.

Under Kristi Himmelfärdshelgen har vi stängt Tors-Fre och öppnar igen på Måndag.

SwedMotor på Maskinexpo 2015

Den 28-30 maj 2015 ställer vi ut  på Maskinexpo i Stoxa. Där kan man finna ett urval av våra produkter och träffa vår personal  i monter 2161.

Varmt välkomna att besöka oss!

EX40

 

RME (Road Marking Equipment; www.rme.se) i Malmö har tagit fram en ny typ av förseglingsmaskin där driften ombesörjs av en modern  EX40 Subaru bensinmotor med en effekt på 14 hästkrafter.

EX40 motorn är en robust, luftkyld, encylindrig, premium Subaru industribensinmotor med överliggande kamaxel.  Motorn tillverkas i Japan och levereras som komplett enhet med elstart och 200W laddnings system vilket möjliggör en enkel och snabb motorinstallation för OEM kunder.

SwedMotor har även levererat komponenterna som erfordras för anslutning av hydraulpumpen mot bensinmotorn samt även en universal differential till drivningen.

SwedMotor på Maskinexpo 2014

massa
 

Mellan den 22-24 maj 2014 ställde vi ut  på Maskinexpo i Stoxa. Där kunde man finna ett urval av våra produkter och träffa vår personal  i monter 2161.

Vi visade även Sverigenyheten Hatz 4H50TIC som OPU.

Tack till alla som besökte oss.

servicemote

 

I slutet av mars genomförde vi på SwedMotor en introduktionskurs för servicelämnare som kommer att ingå i Swedmotors uppdaterade rikstäckande servicenät. Syftet med samarbetet är att kunna erbjuda ett snabbare och mer geografiskt tillgängligt kundstöd för nuvarande och framtida komplexa motorer och motorsystem.

Kursen som pågick under två dagar behandlade våra kvalitets motorer från Mercedes-Benz, VM-Motori, Isuzu och Hatz. På respektive motormärke berörde vi områden som modellprogram, emissioner, teknik och elektroniksystem samt visade diagnosutrustning.

Stort tack till alla deltagare från oss på SwedMotor!

 

Under jul och nyår stänger vi den 23:e December och öppnar igen den 2:a Januari. Vi önskar alla våra kunder en God Jul och ett Gott Nytt År.  

 

Den 23-25 Maj ställde vi ut på Maskinexpomässan vid Stoxa, Arlanda.

Nyheterna som visades: 

Hatz nya dieselmotor 4H50TIC på 56 kW vilken uppfyller Tier 4 Final/ Steg 3B en helt ny och mycket kompakt motor. En revolution i detta effektsegment.

Länk till pressmeddelande:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/maskin_expo/pressrelease/view/tvaaliters-turbodiesel-fraan-hatz-saetter-ny-standard-paa-maskinexpo-860493?utm_source=rss&;utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease

MTU nya 4R och 6R 1000 motorer i effektområdet 100-260 kW som med SCR uppfyller  Steg 4 F / Tier 4 Final. Motorer med hög effekt och kvalitet in i minsta detalj vilket borgar för en lång och problemlös drift.

Länk till pressmeddelande:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/maskin_expo/pressrelease/view/swedmotor-lanserar-motorer-redo-foer-steg-4f-860490?utm_source=rss&;utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease

VM Motori:s nya dieselmotor R750 i effektområdet 59-84 kW som uppfyller avgaskrav enligt Euro 6/ Steg 4 F, en kompakt motor som får plats även i trånga motorrum.

Länk till pressmeddelande:

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/maskin_expo/pressrelease/view/vm-motori-r-750-eu6-steg-4f-lanseras-av-swedmotor-paa-maskinexpo-860491?utm_source=rss&;utm_medium=rss&utm_campaign=Subscription&utm_content=pressrelease

 

 

Den 1 mars 2013 lanserade SwedMotor en ny hemsida. Den bärande tanken med vår nya hemsida är att du som kund snabbt ska kunna sätta dig in i vilka produkter och tjänster vi på SwedMotor kan förse dig med.

Du ska också enkelt kunna beställa reservdelar, boka tid för service och få kontakt med någon av våra reservdelsspecialister, servicetekniker eller försäljningsingenjörer.

Om du har synpunkter på hemsidan eller saknar någon information, så är du välkommen att ringa eller maila oss.

Telefonnummer och e-postadresser hittar du under Kontakt.

w283h227 000000B637516DDF1Kawasakis nya encylindriga fyrtakts-motorer FJ180D och FJ220D med horisontell axel har den kanske mest avancerade konstruktionen i sin klass. Motorerna är helt igenom nykonstruerade och försedda med dubbla balansaxlar för att minska vibrationerna.

Att motorn vibrerar mindre innebär att påfrestningarna på motorns komponenter blir lägre, vilket i sin tur leder till längre livslängd. Den applikation som motorn byggs in i utsätts naturligtvis också för mindre vibrationer, vilket är en stor fördel.

– Kawasaki FJ180D och FJ220D är med sina kompakta mått, höga driftssäkerhet och avancerade konstruktion en dröm för alla OEM-tillverkare som behöver en pålitlig, prisvärd och modern industrimotor, säger Attila Galatz, försäljningsingenjör på SwedMotor.

Kawasaki FJ180D ger 4,1 kW vid 3 600 varv/min medan FJ220D ger 5,0 kW.

Kontakta Attila Galatz om du vill veta mer om Kawasakis motorer. E-postadress och telefonnummer finns under Kontakt.

Mercedes-Benz industrimotorer används i en rad maskiner och fordon. Två aktuella exempel är flygplansdragaren Kalmar TBL 190 från Kalmar Motor AB och snölastaren LSV275 från Mählers. Flygplansdragaren Kalmar TBL 190 används på flygplatser över hela världen för att flytta flygplan i storlek från MD-80 och A319 upp till B777 och A340.

– Till flygplansdragaren levererar vi en Mercedes-Benz OM926LA, en turbo- diesel med sex cylindrar som utvecklar 175 kilowatt, berättar Anders Olofsson, försäljningsingenjör på SwedMotor.

Företaget Kalmar Motor är en av de ledande aktörerna på världsmarknaden när det gäller flygplansdragare. Det betyder att produkterna måste leva upp till de stränga miljökrav som i dag gäller på många flygplatser.

Mählers snölastare LSV275 används, precis som namnet anger, för att lasta snö som ska forslas bort från gator och torg. I den sitter en fyrcylindrig Mercedes-Benz OM924LA på 150 kilowatt. Både den sexcylindriga motorn i flygplansdragaren och den fyrcylindriga i snölastaren klarar de senaste miljökraven i steg 3B.